søndag 18. november 2012

Steg 6 - Utgifter må også summeres

Jeg tar enkle og små steg for å få kontroll over regninger, inntekter og utgifter, og er nå kommet til steg 6. Du kan se de tidligere innleggene her.



I steg 6 skal vi summere sammen alle utgiftene på samme måte som vi summerte inntektene i steg 5.
Det gjør du på den andre halvsiden av a4 arket du brukte til å skrive opp inntekter. Jeg har dette arket i permen min, som også innehar regninger, lønnslipper og alt som innehar økonomi. Pengepermen som det så fint heter hos oss.

Utgifter kan være; husleie, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, bensin, barnehage, sfo, matvarer, kosmetikk og hygiene, klær, møbler, etc. Du vet nok også om flere av deres utgifter. Det som er, er at hvis du ikke allerede har satt opp et budsjett kan det være vanskelig å vite hvor mye man bruker på de postene her som er variable - eks matvarer eller klær. Det er det vi skal gjøre i punkt 7. Hvis du derfor ikke har tall der, så ikke frykt, det skal vi finne ut av.
Eventuelt kan du bruke beregningene fra SIFO`s standardbudsjett. Det skal egentlig være et nøkternt budsjett, men jeg har erfaring med at det er rimelig høyt på en del poster.

Så summerer du sammen alle utgiftene dine. Eksempel:
Huslån: 7500
Strøm: 1000
Mat: 5000
Barnehage: 2300
Totalt: 15800

Nå kommer det viktigste. Ikke fortvil hvis utgiftene er høyere enn inntektene. Det er nettopp dette vi skal ordne på :)

2 kommentarer:

  1. Synes det er en kjempe fin idee å ha en pengeperm ;) Det burde virkelig alle ha... inkludert meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pengepermen er gull verdt! Om man så ikke følger budsjett er det greit å vite at man har kontroll over regningene sine i det minste.

      Slett