torsdag 15. november 2012

Sunnere risgrøt

Jeg er kjapt innom for å oppdatere litt, og så at et av søkene som var gjort på google for å treffe bloggen min var sunne risgryn. Jeg regner med det er gryn til risgrøt, og kommer med et lite tips.

Urtekram sin fullkorngrøtris er supergod! 

Du koker grøten som vanlig. Tåler du kumelk velger du det, hvis ikke kan du lage den med plantemelk. Jeg pleier å bruke en liter soyamelk og en liter rismelk med vanilje for å lage risgrøten, men det velger du helt selv hva du ønsker å bruke. Tilsett vaniljepulver og salt etter eget ønske når grøten er ferdig. Server som vanlig med kanel, sukrin/agave/sukker, smør (bruk ekte) og rosiner på. Du kan også blande i syltetøy eller tørket frukt om du ønsker det, men jeg er ikke så glad i risgrøt på den måten, da jeg er oppvokst med risgrøt med kanel og sukker på lørdager.

Disse risene er fullkorn, og påvirker derfor ikke blodsukkeret så lett som annen grøtris gjør.
Du får den på store helsekoster og eventuelt dagligvarer. Hvis ikke har Kinsarvik naturkost en type fra suma som er lik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar