mandag 12. november 2012

Menyplanlegger uke 46



Menyplanlegging kan hjelpe deg å bruke mindre penger på dagligvarer, samtidig som det gjør det enklere for deg (og eventuelt resten av familien din) å vite hva det er til middag/måltider hver dag. Jeg er selv en stor fan av menyplanlegging for en hel uke og har gjort dette i flere år selv. Jeg planlegger da ut i fra hva vi har i skapene først. Denne uken har vi også kjøpestopp, og det innebærer at jeg skal prøve i det lengste å bruke det vi har tilgjengelig, og ikke bruke penger på unødvendig dill.

Jeg pleier å planlegge meny fra mandag til søndag, og i hovedsak middager. Hvis du ønsker å delta velger du selv akkurat hvordan du vil planlegge det, og hvor mange måltider du ønsker å planlegge.

Min meny for uke 46: 

Mandag: Gryterett med ris og kjøttdeig, salat
Tirsdag: Fiskeboller i hvit saus med gulrøtter (hjemmelaget smaker så godt!)
Onsdag: Kyllinggryte med nudler og grønnsaker (rester som er i kjøleskapet)
Torsdag: Fiskesuppe
Fredag: Blomkålssuppe og havrevafler etterpå.
Lørdag: Risgrøt laget på alle risgrynrestene, hjemmelaget lasagne med salat
Søndag: Raspeballer med kålrotstappe.

Frokoster: I hovedsak spiser vi havregrøt til frokost, men vi har også smilende egg og grønnsaksstaver innimellom. I kveld har jeg bakt havre og frø rundstykker, så det blir frokosten i morgen.

Lunsj: Dette varierer, minstemann får lunsj i barnehagen, eldstemann har smørrelunsj eller rester fra middagen. Vi voksne har ofte proteinshake (hvis vi trener) og salat med masse spirer, rester, smoothie etc.

Kvelds: Her også varierer det veldig. Brød med pålegg, speilegg med ost, rester fra middagen, vafler (uten sukker og med grove meltyper) og supper er vel det det har gått i det siste. Vi har også to poser med rømmegrøt jeg ønsker å bruke opp (alt det mannen kjøper når jeg ikke er hjemme, som jeg må bruke opp fordi jeg ikke har hjerte til å kaste mat!)

Mellom: Frukt eller grønnsaker, nøtter og superbær.




Hvis du blogger om din ukesmeny håper jeg du vil legge inn lenken her i denne samlingen, slik at vi sammen kan inspirere andre i å lage ukesmeny. Legg gjerne igjen en lenke til dette innlegget i lenken din også.

2 kommentarer:

  1. Så flink du er, det var en god og variert ukesmeny du har laget :)
    Jeg har også gjort det sånn tidligere, og det føltes ryddig og oversiktlig. De siste månedene har det vært litt mer på halv tolv her... Takk for inspirerende blogginnlegg, tror jeg må jobbe mot å gå tilbake til bedre planlegging igjen.
    Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  2. Takk for det Hilde! Vi har levd litt på halv tolv vi her også, så det er så inderlig godt å få brukt opp litt av det som har samlet seg opp, samt at hverdagen igjen får rutine på denne måten.

    SvarSlett