søndag 4. november 2012

4. steg - summer alt!

Jeg tar enkle og små steg for å få kontroll over regninger, inntekter og utgifter, og er nå kommet til steg 4. Du kan se de tidligere innleggene her.

Steg 4 er der du innser ca hvor mye du faktisk skylder, og denne kan være vanskelig for mange. Det som er så fint er at når du har gjennomført dette steget er du ganske sikker på hvor mye det er snakk om og kan ta enklere steg for å faktisk betale ned regningene. Det er nemlig mye enklere for deg når du har oversikt og ser at det går nedover.

Finn fram bunken, permen eller der hvor du lagrer regningene. Husk å gå gjennom de tidligere stegene før du kommer til dette. I steg 3 lagret jeg regningene i plastmapper etter hver kreditor, noe som gjør ting enklere for meg i dette steget, siden jeg nå kan holde oversikt.

Ta fram et ark og begynn med en kreditor, skriv ned hva regningen gjelder og hvor mye den er på.
Gjør dette med alle regningene. Det er desverre slik at man ikke alltid har alle regninger til stede, og noen ganger er det faktisk også slik at kreditorer tar pause med å sende ut regninger fordi de syns at de maser på deg (det svaret har jeg fått) derfor er det ikke sikkert at du har det totale akkurat nå, men du har en god oversikt i hvertfall. Vet du at du ikke har alle regninger, så gjør ikke det så mye enda, det går vi igjennom i neste steg.

Regn sammen summen. Kanskje du trenger en tur etterpå, få ut litt sinne, eller kanskje du har såpass god oversikt allerede at summen ikke kommer som et sjokk for deg. Når jeg gjorde dette passet jeg på å være alene, også tok jeg meg en tur på trening etterpå for å få ut raseriet mitt over at jeg hadde klart å la det gå så langt.

Arket ditt kan for eksempel se slik ut nå:

Kreditor1
Kredittkjøp           15000,-

Kreditor 2
Kredittkjøp            8800,-
Telefonregning      2200,-

Sum:                      26000,-

Husk å skrive opp alt ubetalt, selv om det er småbeløp.
Nå har du en fin oversikt over hva du skylder til hvem, og også hvilke regninger som er størst og minst etc. Dette trenger du til senere.

Belønn deg selv med litt frisk luft nå :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar