tirsdag 19. februar 2013

Seifilet i løksaus med blomkålris

Jeg elsker fisk, og vil helst ha fersk torsk og makrell fra havet hver dag. Desverre er det ikke så lett uten opplett og båt som funker. Og, siden budsjettet ikke viser rom for å hamstre i fiskedisken på Meny eller på Fisketorget i Bergen velger jeg de alternativene jeg mener er sunne og rimelige.

I dag ble det fryst seifilet. Seifileten fra First Price koster 16,66kr på vår lokale Kiwi, og er viltfanget. Perfekt. Og sei står jo også på den grønne listen over sjømat WWF anbefaler som bærekraftig.


Min samboer er vokst opp med seifilet som er pannert i hvetemel, stekt og servert med løk og brun saus i en panne. I dag tok jeg en annen turn på det, fordi jeg ikke er så glad i det hvetemelet. Fra jeg tok opp seifileten fra frysen tok det 30 minutter til maten var klar, så dette var en rask middag også.

Du trenger:
1 pakke seifilet
1 stor løk
1-1+1/2 ts buljong
2 ss smør
5-6 gulrøtter
1 hode blomkål
6dl vann
3 ss hvetemel hvis du bruker det, evt potetmel eller arrowroot for jevning av saus.

Blomkålris
1. Vask blomkålhodet og fjern blader etc.
2. Del opp i mindre biter
3. Rasp blomkålbitene enten på rivjern eller i en foodproccesor.
4. Kok opp litt vann. Slå av platen.
5. Ha oppi blomkål og la det trekke i 1-2 minutter med lokk (evt til resten av maten er klar.

Gulrot
1. Skrell ønsket mengde gulrøtter
2. Riv gulrøttene på rivjern eller foodproccesor.

Fisk
1. Finn en stor løk, skrell og skjær i biter (du velger selv str)
2. Ta ut seifilet fra frysen, åpne pakken på en skjærefjøl, og prøv å del den hvis den er for stor for stekepannen din. Jeg delte min i to.
3. Ha seifilet i stekepanne, dander løken rundt. Sett på stekplaten, og ha på salt og pepper. La det stå og putre mens du lager sausen.

Saus
1. smelt smørret
2. ha på hvetemel hvis du bruker det, og brun blandingen lett. IKKE svi det, rør kontinuerlig og ha vannet klart.
3. Ha på 6dl vann + 1 terning med buljong.
4. La sausen koke i noen minutter til melsmaken går bort.
5. Eventuelt tilsett arrowroot nå hvis du ikke bruker hvetemel for å unngå at den kokes i hel.
6. Salt og pepper

Ha sausen over fisk og løk og la det trekke i et par minutter sammen. Server med revet gulrot og blomkålris.

Og det beste? Med de prisene jeg har på min kvitering har vi betalt ca 25kr for hele middagen! Det er ca 7 kr per porsjon det!

1 kommentar:

  1. 25 kr for middag til familien er imponerende!! Godt gjort :)

    Jeg liker også stekt sei med løk, og vi har det med jevne mellomrom. Til fisken og løken har vi poteter, gulrøtter (evt råkost eller erter) og stekesky. Enkelt og godt :)

    SvarSlett