søndag 3. mars 2013

Hvordan bruke grønn terapi?

I dag har jeg benyttet meg av grønn terapi!
Det føles nemlig så deilig å tilbringe tid ute, blant vissent gress, rot og rusk. Jeg drømmer om å lage en hage på flekken vår, men nå er det bare et gammelt beiteområde som er fult av teiger, stener også er det ujevnt. Og jeg liker egentlig ikke beliggenheten, samt at vi har brukt stedet som et lite rotested siden den dagen vi flyttet inn - siden det bare er så mye rot og styr over alt her på gården fra før av.




Men i dag, i dag bare dreit jeg i det rett og slett. Jeg begynte så smått å rake i grasset, tok bort litt av det som hadde rukket å bli en halvmeter før det visnet sist sommer. Vi klippet ikke gresset da, fokuset var et helt annet sted. Jeg ryddet bort alle steinene som var over alt, og brukte de senere til å lage en liten "mur" umiddelbart utenfor døren, for å lage skille mellom veien og gresset. Jeg håper jeg finner flere steiner i år.

Jeg plukket bort alle plankebitene våre - både oppussing inne og båt/hytte/leke laging ute har resultert i flere småbiter som gjemmer seg i gresset. Min sønn har dratt de litt utover og det tidligere nevnte lange gresset fra sist sommer har dekket over det. Jeg fyrte likegodt opp et bål.


Jeg og minstemann var alene hjemme i dag, og han gikk rundt å sa han syns vi hadde så fin bondegård. Koselig å høre det, siden vi ikke har noe som ligner en bondegård i det hele tatt. Men, vi fant ut av vi kunne så de første frøene for i år. Så nå har vi plantet blomkål, hodesalat, solhatt og solsikke til innendørs spiring. Lillegutten satt så stolt og sa at no lagde vi mer bondegård - han har rare syn på hva en bondegård er, men men.

Så så lett er det altså å bruke grønn terapi. Man trenger ikke være ekspert eller ha en fin hage. Faktisk trenger man ikke å ha noe hage. Gå ut i marka og gå en tur. Jeg liker å ruske litt i jorden, så noen frø, og kanskje lage noen bed. Jeg får frisk luft, mental klarhet og den beste terapien ever!

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig. En tur ut i naturen er vakkert, inspirerende og gir en energi.

    SvarSlett