tirsdag 12. mars 2013

Deilige kokospannekaker, grynfri

Når det kommer til frokost er pannekaker en av mine favoritter! De er enkle å lage, krever få ingredienser og smaker godt! Men, jeg reagerer også på vanlige pannekaker, mest sannsynlig fordi jeg har intolleranse for gluten - uten at det er påvist enda.

Derfor er det veldig godt at det finnes alternativer også for oss som ønsker å holde oss unna mel eller gryn i sin helhet. Jeg lagde kokospannekaker, og de passer perfekt for lavkarbo eller steinalderdiett. Jeg har prøvd meg fram med mange forskjellige typer oppskrifter, uten å være helt fornøyd, faktisk er jeg ikke helt fornøyd enda - men dette er så langt det beste jeg har prøvd. Og ikke minst er denne oppskriften veldig god!

Barna mine, som er mer glad i kokos enn jeg var veldig fornøyd med disse, og har spurt etter de flere ganger etter at vi prøvde de første gangen.

Oppskriften har jeg fått fra Nourishing Days, og du kan se opprinnelig innlegg om kokospannekakene her.

Du trenger:

  • 4 egg, romtemperert
  • 2,5 dl kokosmelk, evt melk og fløte i blanding hvis du tåler melk
  • vaniljepulver etter smak
  • 1ss honning eller et par dråper stevia
  • 1,25 dl kokosmel
  • 1ts bakepulver
  • 1/4 ts salt
  • kokosolje for steking
 Du gjør:
1. I en bolle pisker du sammen eggene, de skal være luftig. Pisk i ca to minutter.
2. Bland i melk, vanilje og honning eller stevia
3. I en annen bolle rører du sammen det tørre - kokosmel, bakepulver og salt.
4. Bland 3/4 av det våte i det tørre, og rør godt sammen. Pass på å få bort alle klumper. La svelle i 3-5 minutter.
5. Hvis røren nå er for tørr, blander du i resten av det våte. Røren skal være ca lik browniesrøre.
6. Ha kokosolje i en stekepanne på middels varme.
7. Når oljen er smeltet og pannen varm, tar du to - tre spiseskjeer med røre i pannen. Spre ut røren lett med baksiden av stekespaden.
8. La steke i et par minutter til gyldenbrun. Server med kokosolje, smør, agavenektar, honnig og friske bær - alt ettersom hva som er dine favoritter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar