lørdag 2. mars 2013

10 ting!

Jeg har kommet til det stadiet at jeg føler jeg har for mye ting igjen. Med jevne mellomrom kommer jeg dit - som regel når jeg rydder i noen skuffer eller finner noe bortgjemt. I vinterferien har jeg og eldstesønnen fått ørlite tid til å rydde litt i kjelleren igjen, og jaggu har jeg for mye ting.

Og i dag kom jeg over Köpsstoppbloggen igjen, og oppdaget at der var det aktivitet. Jeg tror ikke jeg har besøkt bloggen der siden 2011, men det var et gledelig gjensynn med en flott inspiratør. Og etterhvert som jeg har lurt litt rundt inne på sidene der fant jeg ut at hun gjorde et prosjekt som heter ti ting, som jeg også ville kaste meg utpå!



Ti ting går ut på å rydde bort ti ting fra hjemmet ditt i løpet av en uke. Jeg skal prøve å få det gjort hver uke, resten av året, men jeg kjenner meg selv også så godt at jeg vet at jeg er et lite surrehode som lett kan glemme det bort nå og da. Om du vil kaste tingene, gi dem bort, selge dem, eller om noen andre eier dem og bør få dem tilbake, er opp til deg - bare du får dem bort.

Jeg syns det er et genialt prosjekt å decluttere hjemmet. Jeg har gjort det i mange år, og har faktisk ikke mye "clutter" igjen, men jeg har altså en del ting - ting jeg har tatt vare på av emosjonelle grunner, eller fordi jeg drev butikk, eller fordi jeg har så lyst til å klare ting. Jeg klarer det kanskje selv om, men jeg trenger å få ryddet litt.

For det har seg nemlig slik at rot, i en hver form, er stressende på oss mennesker og gjør at vi blir deorganisert, surrete og rotete. Da syns jeg det er bedre å ha mindre mengder ting, og at alle ting har sin plass. For meg hjelper det ikke med større hjem for å lagre alle tingene, men å sortere ut det vi ikke bruker for øyeblikket slik at jeg kan gi slipp på det.

Soneinndeling
Jeg kommer til å dele hjemmet mitt inn i soner, nesten ala flylady om du har hørt om henne før? Jeg har fulgt flylady i mange år, men syns generelt hun er for amerikansk for meg. Derfor har jeg delt inn hjemmet mitt i mine egne soner, og kommer til å rydde dem og organisere dem ettersom jeg følger dem.

Sone 1: Gangen, samt utenfor
Sone 2: Kjøkkenet og spiseavdelingen
Sone 3: Barnesoverommet og kjelleren
Sone 4: Hovedsoverommet og badet
Sone 5: Stuen og boden

Dvs. Sone 1 er jeg i fra den 1. hver måned fram til neste helg. Det kan være en dag eller en hel uke. Sone 2 er jeg i neste uke etc. Noen ganger kommer ikke sone 5 med, eller jeg får bare et par dager i denne sonen, men det gjør ikke noe, for jeg regner med at jeg tar boden når jeg holder på med gangen uansett, og i stuen er det ikke stort mer enn tv-benken, to sofa og et bord. Føler jeg. 

Ok. Jeg innrømmet det - for de som kjenner flylady opplegget er dette nesten helt likt, men jeg har gjort enkle tilpassinger for å få dette til å passe vårt hjem, og det fungerer også veldig bra for oss. Jeg kommer nok ikke til å følge dette slavisk, men jeg begynner på kjøkkenet på mandag. Det er et par ting jeg må rydde og vaske, og å få bort litt gjør heller ikke noe! Jeg GLEDER meg faktisk!

Blir du med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar