fredag 21. desember 2012

Frivillig enkel livsstil?

I går fikk jeg en fin mail, med et spørsmål om vår familie levde en enkel livsstil av eget valg, eller om vi er påtvunget det av andre årsaker. Svaret er igrunn delt.
Vi lever enkelt i hovedsak fordi vi har levd stort og brukt mer enn inntekten vår tidligere og dermed har pådratt oss litt gjeld. Vi har også fått en relativt lav inntekt på grunn av helse. Vi har i dag store utfordringer med eldste sønn, og vi har på grunn av det søkt hjelpestønad hos nav, og skal forhåpentligvis søke videre omsorgslønn i kommunen (avhengig av svaret fra nav.) Desverre tar søknadsprossesen litt tid.

På grunn av at inntekten vår ikke er for god, har vi sammen bestemt oss for at det beste for oss er å redusere utgifter og leve enkelt for å prøve å grave oss ut av frustrasjonen. Jeg har også alltid blitt inspirert av andre som lever enkelt, reduserer utgifter og sparer penger og miljøet. Aller helst ønsker jeg å leve som de gjorde for 50-70 år siden, med vedkomfyr på kjøkkenet og en flokk barn på stuegulvet. Jeg velger også å tro selv at vi kommer til å leve enkelt når vi etterhvert har betalt ned gjelden, og fått bedre inntekt. Dette er jo tross alt en livsstil.

Håper det var svar godt nok. :)

1 kommentar:

  1. Jeg elsker "å leve enkelt"-konseptet. Føler meg fri fra alt "må ha!"-maset :)

    Lykke til videre med forenklingen og sletting av gjeld :)

    Og god jul!

    SvarSlett