onsdag 12. juni 2013

Ukeplan uke 24, 2013

Sist uke skulle vi liksom fiske og lage mye fiskemiddager. Vell, vi har fiska, både med stang, garn og line. Men fisken, den har latt vente på seg. Vi har konkludert med at det må være tomt i sjøen vår, da vi bor i en liten fiskebygd.

Vi fikk en mellomstor torsk da, og den kokte jeg i lettsaltet vann og serverte med poteter, gulrøtter og smør til. Det er nydelig med hjemmefisket fisk. Og vi prøver igjen denne uken med å få fisk vi. Men, til nå har den hjemmefiskede torsken kostet oss utrolig mye mer enn den vi kjøper i ferskvaredisken i butikken, for vi snakker om et par hundrelapper per kg nå. (Bensin, arbeidstid, sluker, innkjøp av line fordi den vi hadde bare var en endeløs stor floke, du vet - sånn småplukk)

I går var jeg og min samboer på "shopping" hvor vi var innom alle butikkene på vei hjem fra møte. Vi brukte ca 750kr, og fikk da brød til en uke, pålegg, havregrøt til ca 2 uker, samt godt med kjøtt og grønnsaker. Av gode tilbud vi benyttet oss av kan vi nevne:

Ica nær:
tikronersmarked og blant annet 2 for 10,- på squash og mango. Squash er perfekt på grill eller i wok, og også ypperlig å fryse så vi kjøpte 10 stk. Vi sjekket nemlig kg prisen på squash på vår lokale Rema 1000 som lød 34,50,- Butikken vi var i var tom for mango.
10,- for 1,5 liter coca cola og coca cola zero.
10,- for 400 grams svinekjøttdeig

Ica supermarked
Sommerkoteletter til 19,9kr pr kg er det desidert beste vi har kommet over i år. Fryst vell og merke, men stykkene var små og fine så de tiner raskt. Jeg vet ikke om det er tilbudspris eller vanlig engang.

Coop Obs!
Servelatpølse 1kg fra Bønes gardsmat til 49,9,- pr kg. Et kilo holder til to middager. Den ene dagen stekt med rotmos og salat, og den andre dagen i en grateng.
Skinkestek til 39,90,- pr kg. Vi kjøpte en på nesten to kg.

Rema 1000
69kr for ti stk leverpostei 100gr er et godt tilbud. Vi pleier derimot å kjøpe 200grams boksene til 13kr på Kiwi, noe som gir 6,5kr pr 100gr.
Bringebær 12,- for en kurv på 125gr.
Vannmelon 9,-pr kg
Nypotet 1,5kg til 15,- gir en kilopris på 10kr

Så til menyen:

Denne uke blir bassert på hva vi har og hva vi får. Jeg håper framdeles på fisk i garnet, og jeg har veldig lyst å gå ut å hente blåskjell en dag.

Mandag: Vi lagde grillspyd av sommerkoteletter, maiskolber, squash, paprika, cherrytomater og sopp. Tok med oss det og litt pølser i fjæra og grilla.

Tirsdag: Nok en flott grilldag. Resten av sommerkoteletter, potetsalat, samt maiskolbe og squash.

Onsdag: Servelatpølse med rotmos og grønnsaker/salat

Torsdag: Fiskesuppe. Er jeg så heldig å få blåskjell til? Eventuelt hvis vi får fisk tenker jeg å lage noe fiskekaer eller lignende, for det har guttene mine etterspurt en stund nå.

Fredag: Grateng med resten av servelatpølsen og makaroni. Servert med resten av rotmosen, salaten og løk. Prøver å få brukt opp så mye som mulig.

Lørdag: Jeg satser framdeles på blåskjell jeg altså. Lager også fylte squash, med svinekjøttdeig, brun ris, paprika ++, ser igjen hva jeg får tak i, inne i kjøleskapet tenker jeg.

Søndag: Skinkesteik med brun saus m litt fløte i, surkål, tytebær, poteter og grønnsaker.


1 kommentar:

  1. Hei igjen, nå er alt klart for stemming :)
    http://www.egedenne.com/2013/06/the-independent-blogger-award-time-to.html

    SvarSlett