lørdag 1. juni 2013

Det er på dager som disse at jeg digger hjemmeskole

Jeg vet ikke hvor mye jeg har fortalt dere om  hjemmeskoleordningen vår fra før av, men her kommer en enkel forklaring. På grunn av min sønns diagnoser har PPT og skole tilrådet at han kortere skoledager, og tilpasset undervisning. I samband med det har jeg blitt enig med dem at jeg kan prøve å ha hjemmeskole men at jeg da legger opp til hva jeg ønsker å gjøre/lære ham. Han henger etter faglig og har lærevansker, så for meg er det naturlig å legge til rette for læring gjennom gjøring, praktisk arbeid, læring av å se oss gjøre det, eller unschooling som mange kaller det.

Denne uken har minstemann på 4 år også vært hjemme med oss. Han går nest siste året i barnehagen og er på flere områder flinkere enn storebroren på 8 år faglig. Denne uken har vi hatt sol og deilige temperaturer her og vi har benyttet anledningen godt!


Mandag hadde begge guttene med seg en oppgavebok ut i solen på et teppet på plenen. Jeg satt med dem og brettet klær ved siden av mens de øvde seg på å føre blyanten for å forme bokstaver, finne fem feil og regne. Storebror er helt med når han får "vise" lillebroren hvordan de gjør det på skolen etc. Etterpå koste vi oss med jordbær på teppet mens vi snakket om hvordan jorbærne vokste, de vokser nemlig ikke slik gulrøttene gjør under jorden - det viste storebror. Han var med meg i jordbæråkeren der vi bodde før, mon tro om vi må få en igjen.



Tirsdagen var bursdagen min og min kjære har en tradisjon for å ta meg med på telttur ved et lite vann hvert år. Og selv om det var midt i uken kunne han ikke være verre denne gangen, så vi pakket ungene og campingutstyr og dro. Der fikk ungene lære seg hvordan man satt opp gapahuk, fyrte i bål, spikket teltspiker og tørkeklyper av kvister, og lagde mat på stormkjøkken. Vi hadde med oss fiskestangen for sist år var det så varmt i vannet at vi badet, i år har vinteren vært lang og kald og det var is på vannet enda.


Onsdagen våknet vi enda på telttur og gikk oss en gåtur til en fantastisk liten holme. Der er det en liten foss og elv ut i vannet. Så mens jeg gjorde Yoga og mediterte i vannkanten lagde ungene demninger og kappkjørte med vannflaskene våre og de to båtene vi hadde med. På vei hjemover stoppet vi ved en stor foss, og kjente vannspruten godt, selv om vi sto et stykke unna. Det går ann å gå bak fossen, men vi bestemte oss for at vi måtte ta det igjen, for vi voksne var sliten og barna var gira - dvs en uheldig kombinasjon!



Torsdagen var vi ute i marka vår og fanget frosker. Vi lærte oss om froskene, og ikke minst om hva de spiser. De bor nå i akvariet vårt (uten vann over alt selvsagt) og blir matet opptil flere ganger om dagen når vi rett som det er finner en meitemakk eller snegl, eller tusseluss. (eller edderkopp, selv om det bare er gutta som tørr ta i det!)
Vi fikk også jobbet med matte, da vi har telt penger, og regnet på hva som skjer hvis vi kjøper en is av mamma til to kroner, eller fem kroner. Så da måtte vi finne fram multiboken vår for å prøve oss på et par matteoppgaver der også. Jeg skrev også ut et par ark til bokstaven A. Jeg har ikke begynt på alfabetet før, fordi eldstemann bare himler med øynene og sier han kan det. Denne gang skrev jeg ut i to eksemplarer og viste til minstemann. Da han fikk måtte storebroren også prøve seg, selvsagt.



Også var det i dag da! Himmel for en dag! Vi har fått gjort kjempemye og vært skikkelige bønder i hele dag. Det startet med at vi fant ut at vi skulle klippe storemarka, den er humpete etter å ikke ha blitt beitet på mange år, så den slåes med ATV med klipper på. Det viste seg at ATVklipperen ikke virket, så lillebror og pappa fikset den mens storebror var på skolen og jeg gjorde huslige ting (som ikke synes).
Når storebroren kom hjem fikk vi også start på klipperen. Guttene har lært seg å klippe gresset! Senere på dagen satt vi ut båten slik at den er klar til fisking i morgen, og jeg og guttene har planert ut hagen! Det var en stor haug med jord midt i hagen, som jeg hakket og grafset på, mens ungene tok spader og tok med seg den løse jorden til steder med hull. Når alt var hakket hjalp jeg dem, og til slutt fikk vi faktisk opp de nye gamle hagemøblene (ny for oss, vi har fått de av min mor) som er skikkelig shabby og digg! Også ble vi enig om at der vi hadde planert ut haugen med jord, der var det jaggu plass til en sandkasse, så det er neste ukes prosjekt!
Det og hønsehus håper jeg. Og kanskje en åker.

Ha en flott helg du vakre menneske
Klem fra Anita

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar